Historien

Dana Lim kan føre sin historie tilbage til foråret 1928. Her fik Kai Leopold Hansen idéen til en revolutionerende ny og stærk limtype. Siden da har Dana lim gjort sit navn kendt i Danmark, resten af Skandinavien og Europa som førende producent af lime, fuge- og spartelmasser, der sætter nye standarder for funktionalitet, kvalitet og brugervenlighed.

 

Der var ellers intet, der pegede på, at netop Kai Hansen skulle skabe sit livsværk i limens verden. Efter sin fars død havde han hjulpet moderen som daglig bestyrer af Hotel Postgaarden i Køge. Sådan gik årene…

 

Men en forårsdag i 1928 indtraf så den begivenhed, der for altid kom til at forandre livet bag havens frønnede plankeværk. En af byens agtværdige borgere skulle fejre sit 25 års jubilæum, og enkefruen bad sin søn om at bringe et par af de vakkelvorne stole i salen i stand.

 

Nu var datidens limkvalitet ikke noget, der kunne imponere den unge Kai Hansen, som adskillige gange havde repareret på de samme stole. Så i stedet for at tænde op under limpotten, smuttede han over til genboen, der arbejdede på gummifabrikken. Her mente Kai Hansen nemlig, at de måtte have lim med en særlig styrke, og det havde han ret i. Kort efter kunne han vandre tilbage over gadens toppede brosten med en lille dåse lim.

 

Limen var tysk og lugtede stærkt. Kai Hansen havde aldrig set noget lignende, og allerede dagen efter var han klar over at det var noget af en mirakellim, han havde fået fingrene i. Den var let at bruge, hurtig - og limstyrken var imponerende.

 

Danmark var i tyverne plaget af en efterkrigskrise, der ramte både landbruget og industrien. Arbejdsløsheden steg, og der var ikke mange penge mellem hænderne på menigmand. Nyanskaffelser var sjældne, og i stedet måtte alt repareres igen og igen.

 

Dermed var der ikke langt fra tanke til handling. Kai Hansen begyndte at eksperimentere med filmaffald og acetone, men stanken af opløsningsmidler var ikke ligefrem befordrende for Postgaardens daglige drift. Så han fortrak hurtigt til vaskehuset, hvor der overalt flød med recepter og sammenlimede nummererede træstykker.

 

Og så en dag, hen ad sommeren, kom gennembruddet. Skæbnen ville, at en lokal journalist kom forbi, og Kai Hansen fik naturligvis straks fortalt om sin nye opfindelse. Dermed var Dana Lim'en en verdensnyhed - i Køge i hvert fald!

 

Limfabrik på Postgaarden

Med hjælp fra gode venner fik Kai Hansen etableret en lille limproduktion i hotellets baghus, og allerede året efter - i 1929 - var Dansk Limfabrik i Nørregade 56 en realitet. Navnet på sin opfindelse var Kai Hansen ikke i tvivl om, for overalt var der fokus på dansk arbejde og danske produkter. Dana Lim'en var født, og snart fulgte også den kendte gule tube, der blev et af landets mest kendte varemærker.

 

På rekordtid var Dana Lim i brug over hele landet. Mottoet var ikke beskedent - men meget rammende "Den letteste lim i brug. Den stærkeste lim der eksisterer". Den økonomiske verdenskrise, der ramte Danmark i midten af 1930'erne, betød endnu et boom for Dansk Limfabrik. Danske produkter blev populære som aldrig før, og Kai Hansen føjede til stadighed nye produkter til sortimentet.

Anden Verdenskrig blev noget af en prøvelse for den danske industri, og Dansk Limfabrik blev ingen undtagelse. Men det lykkedes at holde produktionen i gang trods en ofte kaotisk råvaresituation.

 

Fra vaskehus til verdensmarked

Produktionen af brandfarlige limprodukter midt i Køge by havde længe været en uheldig kombination, og Kai Hansen besluttede at bygge en helt ny fabrik nord for byen, hvor Dana Lim den dag i dag har til huse. Fabrikken indvies i 1948, men Kai Hansen selv får ikke lov at opleve fortsættelsen af sit livsværk.

 

Den 30. oktober 1952 dør han pludselig, og testamentet afslører, at hans ungdomselskede Anna Margrethe Hincheli får overdraget hele virksomheden. Hun beslutter få år senere at etablere Kai Hansens Fond, der får overdraget Dansk Limfabrik og fortsat i dag er eneejer af virksomheden.

 

Med fonden som ejer udvikles Dansk Limfabrik i roligt tempo, men først i slutningen af 1980'erne tager ekspansionen for alvor fart. Nye produkter, udvidelse af udviklings- og salgsafdeling, samt opbygning af moderne produktionsfaciliteter bliver startskuddet til en ny guldalder for den gamle limfabrik.

 

Efter opkøb af virksomheder i såvel Danmark som Sverige, samt etablering af datterselskaber og salgsorganisationer i det meste af Europa, var Dana lim ved indgangen til det nye årtusinde klar til at bringe den gode historie ud over Europas grænser.

 

Og i dag skrives der fortsat nye kapitler i den spændende fortælling om Dana Lim, der udviklede sig fra vaskehuset til verdensmarkedet…