På trods af det høje danske lønniveau ser Dana Lim ingen grund til at flytte produktionen ud af landet – tværtimod satses der på fortsat at producere og udvikle i Danmark. Den hjemlige arbejdskraft er nemlig garant for høj produktkvalitet og løbende optimeringer af forretningen. Resultatet, som er en omsætningsvækst fra 20 mio. kr. i 1988 til 291 mio. kr. i 2012, taler sit tydelige sprog.
I løbet af de seneste årtier har danske virksomheder rykket hundredtusindvis af job ud af landet til lavtlønslande i primært Østeuropa og Asien for at opretholde konkurrenceevnen. Som en markant undtagelse har Dana Lim imidlertid valgt at gå imod strømmen ved at fastholde og udbygge den danske produktion. Strategien har resulteret i en omsætningsvækst fra 20 mio. kr. i 1988 til 291 mio. kr. i 2012.
Dygtige medarbejdere skaber vækst
Dana Lim er i dag Danmarks førende producent af lim og fugemasser til byggebranchen og industrien, hvilket betyder, at vores højteknologiske og ofte specialfremstillede produkter stiller store krav til produktion og udvikling. Derfor er det vigtigt at kunne trække på kompetent og engageret arbejdskraft, forklarer adm. direktør Mogens Overgaard:
– Vi skal ikke bevæge os ret langt op ad teknologistigen, før det betaler sig at producere herhjemme frem for i Kina. Dansk arbejdskraft er generelt veluddannet, selvstændigt tænkende, kreativ og effektiv. De kompetencer er altafgørende for at kunne opretholde en høj produktkvalitet og samtidig videreudvikle virksomheden i en fornuftig retning. Han fortsætter:
– Vi har den måske lidt frække mening, at udflytningen sker, når tingene allerede er begyndt at kuldsejle. Man har ikke haft tilstrækkeligt fokus på at optimere og effektivisere sin forretning herhjemme. Der er et stort potentiale, og det er for nemt bare at give op og flytte ud af landet.
Også en gevinst for samfundet
Selv om beslutningen om fortsat produktion og udvikling i Danmark er forretningsmæssigt begrundet, er der for Dana Lim også et vigtigt samfundsmæssigt perspektiv i at bevare danske arbejdspladser. Virksomheden agerer således ud fra sloganet 'Vi holder sammen på Danmark', og Mogens Overgaard uddyber:
– Det er ikke sådan, at vi har en paragraf stående, der dikterer, at produktionen skal foregå i Danmark. Det har bare vist sig at være den rigtige vej at gå i forhold til at matche vores udenlandske konkurrenter og sikre fortsat vækst i virksomheden. Men derudover mener vi, at det også er til gavn for samfundet, når virksomheder formår at bevare arbejdspladser i landet. Det vinder vi alle sammen på.